گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون | دستگاه باندینگ ماشین

عملیات اتصال یا باندینگ Bonding چسب فلت پنل ACF به فلت پنل COF یا برد آدرس PCB می‌تواند از طریق دو نوع سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون (که به نام های دستگاه بندینگ تلویزیون یا باندینگ ماشین نیز شناخته می‌شود) به انجام برسد:

  1. سیستم گرمادهی نقطه زن Pulse Heating
  2. سیستم گرمادهی دما ثابت Constant Heating

در ویدئوی آموزشی زیر با دو نوع سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون (دستگاه بندینگ تلویزیون) آشنا شوید. 

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون: نقطه زن Pulse Heating

در این گونه سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون (دستگاه بندینگ ماشین) مجموعه شامل لبه صفحه نمایش تلویزیون، برد آدرس (PCB) و چسب ACF به کمک تیغه گرمادهنده دستگاه (هِد Head) در محل خود تثبیت و نگاه داشته می‌شود. پس از آن، گرما بصورت نقطه ای طی مدت زمانی بسیار کوتاه به مجموعه مذکور وارد می‌شود. 

سیستم گرمادهی نقطه زن Pulse Heating در واقع، یک فرآیند و روند دفعی است و در زمان بسیار کوتاه رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در مدت زمان بسیار کوتاه، چسب فلت پنل ACF به همراه مجموعه فوق الذکر گرم شده و سپس، خنک می‌گردد. بدین منظور، جریان الکتریکی از طریق فلز تیغه گرمادهنده (هِد) وارد عمل شده و چسب ACF را ذوب می‌کند. هنگامی که چسب ACF گرم شده و ذوب می‌گردد، جریان الکتریکی قطع می‌شود و وقتی که چسب فلت پنل ACF سختیِ خود را بازیافت، نوک تیغه گرمادهنده به سرعت خنک گشته و بلند می‌شود. از آنجایی که فشار وارد شده در زمان سخت شدنِ چسب فلت پنل ACF کماکان بر روی مجموعه هد دستگاه و فلت COF و برد آدرس PCB اِعمال می‌گردد، اتصال یا باندینگ با کمترین میزانِ خطا به انجام می‌رسد. 

روند انجام عملیات اتصال یا باندینگِ چسب فلت پنل ACF توسط سیستم گرمادهی نقطه زن در تعمیرات انواع خرابی های تلویزیون و پنل های ال سی دی و ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله، می‌توان به شکستگی ITO، خطوط روشن، خطوط کوتاه و چند خطی شدن پنل صفحه نمایش اشاره نمود. 

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون: دما ثابت Constant Heating

در این گونه سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون (دستگاه باندینگ ماشین) فلز تیغه گرمادهنده (هد دستگاه) به کمک هسته گرمایی، داغ می‌گردد. پس از آن، از طریق ترموکوپل تعبیه شده، مدت زمان لازم جهت گرمایش رهگیری می‌شود. در واقع، به منظور تشکیل لوپ PID بازخورد و فیدبکِ عملیات گرمایش به دستگاه کنترل دما انتقال می‌یابد.

مزیت های سیستم گرمادهی نقطه زن در دستگاه فلت زن تلویزیون

  • کم بودنِ آسیب های دمایی از طریق تشکیل و انتقال گرمای بالا در مدت زمان بسیار کوتاه
  • امکانِ تکرار کردنِ روندِ گرمادهی بدون نیاز به داشتنِ مهارت خاص
  • مناسب جهت اتصال و باندینگِ چسب فلت پنل ACF و تراکم دمایی به واسطه عملیات خنک شدن و گرم شدن تحت فشار

مزیت سیستم گرمادهی دما ثابت در دستگاه فلت زن تلویزیون

  • بهبود جدایش (Blast) ذرات رسانا به طور غیریکنواخت و همچنین، بهبود فرآیند گرم شدنِ چسب فلت پنل ACF به طور غیریکنواخت

مضرات سیستم گرمادهی دما ثابت در دستگاه فلت زن تلویزیون

1- مقدار دما در سیستم گرمادهی دما ثابت نمی‌تواند به سرعت افزایش و کاهش داشته باشد زیرا این سیستم گرمادهی سیستم خنک کننده ی سریع ندارد. پس، هنگامی که هد دستگاه به سمت بالا برود، می‌تواند به راحتی فلت COF را جدا نموده یا خم کند.

اگر قصد بر این باشد که چنین مشکلاتی پیش نیاید، بایستی دستگاه فلت زن تلویزیون دماهای مختلف را با دقت در زمان های مختلف نمایش دهد. به دلیل اینکه دستگاه های بندینگ تلویزیون با سیستم گرمادهی دما ثابت Constant Heating نمی‌توانند دمای کار را ثابت نگهدارند و یا در زمان کوتاه، دما را افزایش و کاهش دهند، نمی‌توان با این سیستم گرمایی، مدل ها و برندهای مختلف با شرایط اینچ و سایز مختلف تعمیر نمود. سیستم گرمایی دما ثابت صرفا و تنها به منظور تعمیر یک نوع و مدل ثابت و خاص از تلویزیون ها به کار می‌آید و این، محدودیت و اِشکالِ بزرگی برای این نوع سیستم گرمادهنده محسوب می‌شود. 

مضرات سیستم دما ثابت دستگاه فلت زن تلویزیون

2- ساختار مکانیکی دستگاه فلت زن تلویزیون در حالت دما ثابت، قابل اعتماد نیست

چون دستگاه باندینگ ماشین در حالت دما ثابت، به مدت زمان طولانی با دمای زیاد کار می‌کند، پس از اینکه دستگاه خاموش شد، قطعاتی از دستگاه که نزدیک به تیغه گرما دهنده (هد دستگاه) قرار دارند، به واسطه انقباض و انبساط دمایی، حالت و فرم طبیعی خود را از دست می‌ دهند. برای حل این مشکل و معضل، دستگاه تعویض فلت تلویزیون با سیستم گرمایی دما ثابت باید در تمام ساعات شبانه روز کار کند و روشن باشد. راه حل دیگر این است که تست و اصلاح خطای هد دستگاه بارها و بارها انجام شود. مشخصا، انجام این کارها به تعداد دفعات زیاد، باعث خستگی نیروی کار و در نهایت، افزایش تعداد تلویزیون های برگشتی و نتیجتا، افت کیفیت کار تعمیرکار خواهد شد.

3- کارکرد بدون ایمنی 

همیشه باید از محل فرود هد دستگاه مطمین بود و این کار، از ملزومات کار با دستگاه فلت زن تلویزیون می‌باشد. این کار در دستگاه باندینگ با سیستم گرمایی دما ثابت، بایستی بصورت دستی انجام شود و وقتی هد دستگاه گرم و داغ می‌شود، انجام این کار بسیار خطرناک و ناایمن است و مخاطرات زیادی برای تعمیرکار به همراه دارد. در حالیکه در دستگاه های بندینگ ماشین با سیستم گرمایی نقطه زن (مانند دستگاه های تعویض فلت تلویزیون مجموعه انفورماتیک پارسه) این کار بصورت خودکار و اتوماتیک به انجام می‌رسد.

4- پس از آنکه دمای دستگاه به دمای مورد نظر رسید، جریان مدار قطع می‌شود. پس از آن، اگر دما پایین تر از دمای مورد نظر باشد، مدار دوباره برقرار می‌شود. دستگاه امکان دارد دمای موردنظر با با دقت بالا اعمال نکند و به این ترتیب، ممکن است بصورت مکرر و به دفعات، تغییر دما رخ دهد. به این ترتیب، دمای سطح اتصال یا باندینگ، نمیتواند یکنواخت باشد و پدیده انحراف دمایی شکل می‌گیرد. 

ایرادات گرمادهی دما ثابت دستگاه فلت زن تلویزیون

در حالت گرمادهی دما ثابت، الکترود، مقاومت تماسی بزرگتری ایجاد نموده و بنابراین، تماس و اتصال به خوبی برقرار نخواهد شد. نیز، به واسطه اینکه مدار باز تشکیل می‌شود، نوار مشکی، خطوط مشکی و خطوط روشن شده و یا اینکه به طور مستقیم بر روی مدت زمان کارکرد دستگاه اثر گذار است. در این حالت، به تجربه ثابت شده است که میزان برگشتِ تلویزیون های تعمیر شده، بشدت بالا می‌رود و حتی، اگر بعد از گذشت چند روز به دقت مورد بررسی قرار بگیرند، حدودا 4 عدد حباب در آن ها مشاهده می‌شود. 

عیوب سیستم گرمادهی Constant Heating دستگاه فلت زن تلویزیون

در سیستم های گرمادهی دما ثابت Constant Heating مشکل دیگری وجود دارد و آن اینکه، دمای واقعی دستگاه فلت زن تلویزیون با دمای تنظیم شده و مد نظر، اختلاف دارد. در صورتی که دستگاه بعد از یکبار روشن شدن و خاموش شدن استفاده شود، چون مقادیری از گرما داخل دستگاه باقی مانده است، اگر دمای تنظیم شده 220 درجه باشد، دمای هد حدود 260 درجه خواهد بود زیرا دمای هد هنوز در حد 40 درجه باقی مانده است. تعمیر کار، با تصور آنکه دمای دستگاه با دمای تنظیم شده انطباق دارد، شروع به روشن کردن دستگاه و ضربه هد بر روی مجموعه فلت و چسب ACF و PCB می‌نماید در صورتیکه دمای دستگاه بیش از دمایی است که تعمیرکار انتظار دارد. مشخصا، دمای بیش از حد تنظیم شده، به محل باندینگ یا اتصال آسیب های جدی وارد نموده و هزینه های جانبیِ تعمیرکار را بشدت افزایش می‌دهد.

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون انفورماتیک پارسه

سیستم گرمادهی دستگاه فلت زن تلویزیون مجموعه انفورماتیک پارسه بصورت نقطه زن Pulse Heating می‌باشد. این دستگاه ها از سیستم PID جهت ایجاد و کنترل دما استفاده می‌نمایند. در سیستم های گرمادهی نقطه زن، از لوپ گرمایی بسته (Close Loop) استفاده می‌گردد که در آن، دمای هد از طریق وجود سنسور و پروسسورهای تعبیه شده، با دمای محیط کار بصورت کاملا خودکار و اتوماتیک هماهنگ و منطبق می‌گردد. به این ترتیب، همواره دمای تیغه گرمادهنده (هد دستگاه) با دقت بسیار قابل قبولی، همان دمایی است که تعمیرکار تنظیم نموده و بنابراین، دقت و صحت انجام کار و تلویزیون تعمیر شده بسیار افزایش می‌یابد. 

5/5 - (2 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *