پروگرامر تلویزیون RT809H

پروگرامر تلویزیون RT809H | پروگرامر همه کاره | پروگرامر یونیورسال

در دنیای تکنولوژی امروز، تعمیرکاران نیاز به ابزارهای حرفه ای جهت برآوردن نیازهای مرتبط دارند. در این میان، تلویزیون ها و برد های تلویزیون تغییرات شگرفی در مدت زمانی نه چندان طولانی را شاهد بوده اند. لذا، ابزارها و دستگاه های تعمیر قطعات مرتبط با برد تلویزیون نیز از این پیشرفت مصون نبوده و وادار به هماهنگی با سطح پیشرفت سخت افزار برد تلویزیون شده اند. پروگرامر تلویزیون RT809H به عنوان بهترین پروگرامر مخصوص تلویزیون موجود در بازار ایران، دارای قابلیت ها و ویژگی های خاصی است که آن را در این حوزه از تعمیرات، از رقبایش متمایز ساخته است. در این مقاله آموزشی، ابتدا در خصوص قسمت های اصلی تشکیل دهنده تلویزیون صحبت خواهیم کرد. پس از آن، بر روی توانایی ها و ویژگی های این پروگرامر در عیب یابی و بررسی و تست انواع خرابی مادبرد تلویزیون های موجود متمرکز خواهیم شد. تا پایان، همراه ما باشید.

قسمت های اصلی تلویزیون

اساسی ترین و مهم ترین قسمت تشکیل دهنده ی یک دستگاه تلویزیون، مادربرد آن است. مادربرد تلویزیون از بخش های مختلفی به شرح زیر ساخته شده است:

  • چیپ اصلی (بخش تصویر، سازنده سیگنال و واحد پردازنده مرکزی)
  • حافظه DDR
  • حافظه تصویری
  • فلش
  • مدارهای رابط

نکته قابل توجه اینجاست که سرعت، قدرت و نحوه پیکربندی مادربرد بر عملکردِ تراشه مادربرد تاثیر می‌گذارد. مادربرد تلویزیون، در واقع، عملگر و هسته اساسی و اصلی در تلویزیون است و این امکان را فراهم می‌آورد که تلویزیون بتواند کارهایی مانند پردازش تصویر و سیگنال و صدا را به انجام برساند. مادربردهای هوشمند همانند روح برای تلویزیون ها می‌باشند و تفاوت موجود در میان تلویزیون ها، در واقع از اختلاف و تفاوت میان مادربردهای آن ها حاصل می‌شود. 

پروگرامر تلویزیون | مادربرد تلویزیون

قابلیت های پروگرامر تلویزیون RT809H در تحلیل انواع چیپ تلویزیون

در میان مادربرد انواع تلویزیون های موجود در بازار ایران، فقط چند نوع از چیپ هوشمند در این تلویزیون ها استفاده شده. بنابراین، با آگاهی از ساختار چیپ های مذکور، امکان آن وجود دارد که تعمیر تلویزیون را به صورت بهتری انجام دهیم. 

سری چیپ MSTAR

با توجه به آمارهایی که از تلویزیون های بازار ایران در دسترس است، بیشترین نوع چیپ ها از دسته MSTAR هستند. 

همانگونه که در تصویر بالا دیده می‌شود، طرح های پیش از MSD6A918 کدگذاری نشده بودند ولی پس از این مدل، چیپ ها دارای کد شدند. اگر بخواهیم این چیپ ها را پروگرام کنیم، بایستی MBOOT FILE هر کدام از چیپ ها را تهیه کنیم و با کمک پروگرامر مناسب، اقدام به پروگرام آی سی چیپ نماییم. 

به منظور پروگرام نمودنِ این دسته از چیپ ها، لازم بود که نرم افزار FT2322 Serial Port Tool را داشته باشیم، زیرا انجام عملیات پروگرام با این پلتفرم پیچیده و مشکل بود. ولی با استفاده از متد و روش موجود در پروگرامر تلویزیون RT809H عملیات پروگرام به انجام می‌رسد. می‌توان عملیات نصب و پروگرامِ چیپ های سری MSD6A938 و MSD6A828 و MSD6A638 را با استفاده از الگوریتم های کدگذاری شده و پیچیده ای که در پروگرامر RT809H تعریف شده، به انجام رسانید. 

ذکر این نکته لازم است که اگر متد و روش پروگرام نمودنِ این برد ها عوض شود، بایستی پسورد یا رمز عبورِ تغییرات مورد نظر از شرکت تولید کننده چیپ اخذ شود. به این منظور مراحل زیر را طی می‌کنیم:

  • به منظور دسترسی به ID هر چیپ از MSTV Tools استفاده می‌کنیم.
  • پس از اینکه ID را تهیه کردیم، باید یک ایمیل به شرکت سازنده فرستاده شده و در انتظار پاسخ از سوی ایشان باشیم. 
  • معمولا بین 3 الی 15 روز باید برای دریافت پاسخ منتظر بمانیم.
  • پس از اینکه قفل را باز کردیم، بایستی MSTV را قطع نموده و MBOOT را با کمک ISP Tools روی چیپ، پروگرام نمود. 
  • پس از اتمام عملیات پروگرام، باید عملیات بروزرسانی انجام شود. 

پروگرامر RT809H و تابع EMMC Auto ISP Boot MST می‌توان عملیات فوق را با سرعت و دقت بالا انجام داده و تمامی فایل های لازم را روی چیپ پروگرام نماید. 

چیپ MSD6A838 دارای پیچیده ترین روش کدگذاری است. اگر از هر دو حالت چیپ اصلی و جایگزین EMMC استفاده نمایید، در هر حال به عملیات یکسانی در روش بالا در چیپ های MSD6A828 و MSD6A638 و MSD6A938 نیاز خواهید داشت. ولی پروگرامر تلویزیون RT809H با استفاده از روش یکسان به روش پروگرام نمودن چیپ های MSD6A828 و MSD6A638 و MSD6A938 ، می‌تواند چیپ MSD6A838 را نیز پروگرام نماید. 

سری چیپ MTK

تمامی چیپ های این دسته، بدون کد گذاری هستند. در ضمن، تنوع و گوناگونیِ آنچنانی هم ندارند. در عین حال، پروگرامر RT809H می‌تواند تمام چیپ های سری MTK را با سرعت بالا و بسیار قابل قبولی پروگرام نماید. 

پروگرامر تلویزیون یونیورسال RT809H می‌تواند با کمک کابل VGA و کابل HDMI تمامی چیپ های سری 24 را با سرعت هر چه تمام تر پروگرام نماید. پروگرام آی سی چیپ توسط کابل های VGA و HDMI یکی از ویژگی های شاخص و خاص پروگرامر همه کاره RT809H است.

سری چیپ RTD

تعداد چیپ های دسته RTD نسبت به چیپ های سری MSTAR و MTK کمتر است. اگر قصد دارید این دسته از چیپ ها را پروگرام نمایید، نیاز به پلتفرم RTICE دارید. ولی نکته اینجاست که به واسطه تنوع و گوناگونی این دسته از چیپ ها، انتخاب متد و روش هماهنگ با هر یک از چیپ ها، عملی است که زمان زیادی از تعمیرکار می‌گیرد. علاوه بر آن، از آنجایی که معمولا در برنامه نویسی، دقت و دانش کافی وجود ندارد، در اغلب مواقع، کار در مرحله های نهایی دچار مشکل می‌گردد. این در حالی است که پروگرامر RT809H به آسانی قادر است این عملیات را با دقت و سرعت عالی به انجام برساند. 

سری چیپ QUALCOMM

این سری از چیپ ها، دارای تعداد کم (فقط در دو سری LETV X60/X70) و بازار کوچک و همچنین، گران هستند. شرکت هایی که این سری از چیپ ها را تولید می‌کنند، تا کنون نتوانسته‌اند برنامه و پلن مناسب و ساختارمندی برای تولیدات خود ارائه کنند. همه اینها در شرایطی است که اگر فایل MBOOT مناسبی داشته باشیم، با کمک پروگرامر RT809H و روش MTK می‌توانیم این مدل از چیپ ها و بردها را پروگرام نماییم.

سری چیپ HiSilicon

این سری از چیپ ها و بردها نیز سهم بزرگی از بازار نداشته و با این حال، می‌توان آن ها را توسط پروگرام تلویزیون RT809H پروگرام کرد. 

سری چیپ AML

این سری از چیپ ها فقط در یک مدل AML7366 وجود دارند. مشابه تمامی مدل های فوق الذکر، پروگرام همه کاره RT809H می‌تواند این دسته از بردها را نیز به آسانی پروگرام کند.

توانایی پروگرامر تلویزیون RT809H برای بررسی و تست خرابی مادربرد

به روز ترین ویژگی پروگرامر یونیورسال همه کاره RT809H جهت تسهیل در امر عیب یابی و بررسی عیوبِ مادربرد انواع تلویزیون، ویژگی Serial Print سریال پرینت است. در واقع، با کمک این قابلیت می‌توان عیوب مادربرد انواع برندهای موجود در بازار ایران از قبیل TCL، Panasonic، Toshiba، Samsung، LG را تشخیص داد. 

با کمک قابلیت Serial Print پس از اینکه پروگرامر را به مادربرد متصل کردیم، به بخش کنسول موجود در نرم افزار می‌رویم، و در این قسمت می‌توانیم آنالیز و تحلیل نحوه عملکرد مادربرد را مشاهده کنیم. این امکان برای شما عزیزان فراهم شده تا با ارسال این اطلاعات از طریق ایمیل و یا تماس با مجموعه انفورماتیک پارسه شماره 02166175349 از نتایج عیب یابی در اسرع وقت آگاه شوید. 

شایان ذکر است از آنجا که مجموعه انفومارتیک پارسه دارای نمایندگی انحصاری شرکت معتبر iFix (تولید کننده و پشتیبانِ ارشدِ پروگرامر تلویزیون RT809H) می‌باشد، امکان بررسی و عیب یابی تنها برای خریداران از مجموعه انفورماتیک پارسه فراهم شده است. 

5/5 - (2 امتیاز)

2 Comments

  • سلام وقت بخیر همراه پروگرامر RT809H یک برد کوچک +پایه و یک برد مستطیلی با پایه بود
    چند تا سوال دارم
    کاربرد این برد ها برای چه دستگاهی هست؟
    من برای کارتخوان میخوام ایا همین rt809h با این بردها کافیه ؟
    یا باید زیف بخرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *