اجزاء صفحه نمایش و تاچ ال سی دی گوشی موبایل و تعمیر آن

هنگامی که از تاچ ال سی دی گوشی موبایل صحبت می‌شود، منظور از آن، صرفا شیشه و صفحه گلسی نیست که ما آن را در هنگام کار بصورت مستقیم لمس می‌کنیم. در این مقاله، در مورد قسمت ها و اجزاء مختلف صفحه نمایش تلفن همراه و تاچ ال سی دی گوشی موبایل و انواع خرابی گلس گوشی و صفحه نمایش موبایل و روش های تعمیر آن صحبت خواهیم کرد. 

اجزاء تشکیل دهنده صفحه نمایش و تاچ ال سی دی گوشی موبایل

وقتی صحبت از صفحه نمایش شکسته و صفحه نمایش ترک خورده می‌شود، معمولا اینطور تصور می‌کنند که حتما گلس تاچ گوشی شکسته است. ولی واقعیت این است که ال سی دی و تاچ گوشی موبایل و گلس ال سی دی، بخش های مختلف و جداگانه ای هستند. برای اینکه درک تصویری و مفهومیِ بهتری نسبت به موضوع پیدا کنیم، باید با قطعات و اجزاء تشکیل دهنده صفحه نمایش گوشی موبایل آشنا شویم. عموما، صفحه نمایش یا مانیتور گوشی موبایل شامل قطعاتی است که در تصویر زیر نشان داده شده است. 

قطعات تاچ ال سی دی گوشی موبایل

گلس ال سی دی: گلس ال سی دی یا ورق ال سی دی در واقع، یک لایه از جنس شیشه است که اجازه نمی‌دهد دست کاربر به صورت مستقیم با تاچ گوشی تماس پیدا کند. شایان ذکر است که گلس روی ال سی دی گوشی با لایه ورق پلاستیکی که به منظور ممانعت از بروز خط روی ال سی دی گوشی موبایل توسط کاربران نصب می‌شود، متفاوت است. گلس روی ال سی دی به وسیله شرکت سازنده گوشی موبایل و به کمک دستگاه های مخصوص بر روی تاچ ال سی دی پرس می‌گردد.

دیجیتایزر یا تاچ: تاچ گوشی که به نام های تاچ اسکرین یا صفحه تاچ نیز معروف است، در زیرِ گلسِ روی ال سی دی یا گلسِ محافظِ ال سی دی تعبیه می‌شود. تاچ گوشی، در واقع، لایه ای است که در برابر فشار لمس دست کاربر، حساسیت نشان داده و محل دقیق لمس را به پردازنده گزارش می‌کند. بدیهی است که اگر تاچ اسکرین را از لایه های تشکیل دهنده‌ی صفحه نمایش گوشی موبایل حذف کنیم، اجرای دستور با لمسِ دست، غیرممکن خواهد بود. تاچ گوشی موبایل، دارای یک کابل ارتباط دهنده است که بر روی سوکت مخصوص در مادربرد نصب می‌گردد. 

ال سی دی: این لایه در زیر لایه‌ی تاچ یا دیجیتایزر قرار دارد و به صورت یک لایه شیشه ای با الگوهای مخصوص می‌باشد که وظیفه اش نمایش محتوا در صفحه نمایش یا نمایشگر گوشی موبایل است. هر وقت دیدید صفحه نمایش گوشی موبایل سیاه شده است و هیچگونه تصویری رویت نمی‌کنید، بدانید که ال سی دی گوشی موبایلتان صدمه خورده است. ال سی دی گوشی، مانند لایه تاچ، دارای یک کابل ارتباطی مخصوص است که بطور مستقیم روی مادربرد گوشی نصب می‌شود. 

نور پس زمینه: این لایه بصورت مجموعه ای از چراغ های منوّر است که در زیر ال سی دی گوشی موبایل قرار دارد. این لایه از نمایشگر موبایل، بدون واسطه به پشت لایه ال سی دی اتصال دارد. اگر صفحه نمایش موبایل شما خاموش شده و کار نمی‌کند، به احتمال بسیار زیاد، ناشی از آسیب دیدنِ لایه نور پس زمینه گوشی است.

فریم ال سی دی: همه قطعه ها و اجزاء صفحه نمایش گوشی موبایل توسط فریم ال سی دی به صورت یک مجموعه‌ی واحد در کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند. به عبارت دیگر، مجموعه‌ی گلس روی ال سی دی، تاچ ال سی دی و لایه نور پس زمینه موبایل بر روی لایه فریم ال سی دی، پرس گردیده و با همدیگر، یک مجموعه‌ی یکپارچه را تشکیل می‌دهند. 

اکنون وقتی تصمیم می‌گیرید که ال سی دی موبایل خودتان را عوض کنید، می‌دانید که در واقع، باید به کدام لایه از صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود توجه داشته باشید. همچنین، بد نیست بدانید که ضخامت پنج لایه ی فوق الذکر، خیلی کم و در حد چند میلیمتر است. 

آیا می‌توان صفحه تاچ و ال سی دی گوشی موبایل را جداگانه تعویض کرد؟

در نسل قبلیِ گوشی های موبایل، صفحه تاچ و ال سی دی گوشی موبایل بصورت متفاوتی طراحی می‌شدند؛ بدین شکل که امکانِ این موضوع فراهم بود که بتوان تاچ یا ال سی دی را به عنوان یک قطعه جداگانه تعویض نمود. مثلا در صورتی که به گوشی ضربه وارد میشد و تاچ کار نمی‌کرد ولی تصویر در صفحه نمایش قابل رویت بود، امکان آن وجود داشت که مشکل صرفا با عوض کردنِ صفحه تاچ حل شود. ولی در گوشی های نسل جدید، طراحیِ اجزاء تشکیل دهنده نمایشگر تغییر نموده و اجزاء مذکور به صورت یک مجموعه ی یکپارچه بر روی هم پرس می‌گردند. به همین دلیل، نمی‌توانیم صفحه تاچ یا ال سی دی را به طور مستقل و جداگانه تعویض نماییم. لایه های مختلف تشکیل دهنده نمایشگر موبایل در گوشی های سامسونگ و اپل در تصویر زیر نشان داده شده‌اند. 

اجزاء تاچ ال سی دی گوشی موبایل | تعمیرات موبایل

پس به عنوان جمع بندی می‌توان گفت که اگر مشکل از تاچ و ال سی دی گوشی موبایل باشد، بایستی تعویض گردد. اما انجامِ همین کار نیز مستلزم دقت بسیار زیاد و استفاده از ابزارهای خاص است. علاوه بر آن، ممکن است شکستگی موجود بر روی صفحه نمایش وضعیت وخیم تری پیدا کند و به لایه ال سی دی صدمه وارد شود. 

آیا می‌توان صرفا گلس روی ال سی دی گوشی موبایل را تعویض نمود؟

در مواقعی که ضربه یا فشار به گوشی موبایل وارد شود و صرفا گلس روی ال سی دی تلفن همراه آسیب ببیند و بشکند و به لایه تاچ و ال سی دی گوشی صدمه ای وارد نشود، می‌توان کماکان از گوشی استفاده نمود. چون تصویر بر روی صفحه نمایش مشاهده شده و دستورات کاربر با لمس نمایشگر اجرا می‌گردد. 

در این حالات، می‌توان با اطمینان گفت که گلس روی ال سی دی موبایل دچار شکستگی شده و بقیه اجزاء و لایه های تشکیل دهنده نمایشگر موبایل بدون ایراد هستند. تعویض گلس روی لایه ال سی دی موبایل بایستی توسط دستگاه های خاص و حرفه ای صورت پذیرد.

گلس شکسته گوشی | تعویض گلس شکسته

در صورت از کار افتادن لایه تاچ گوشی چه کار کنیم؟

همانگونه که پیشتر به آن اشاره شد، لایه ال سی دی و لایه تاچ گوشی موبایل به صورت یکپارچه و توامان به یکدیگر پرس شده‌اند و بنابراین نمی‌توان این دو لایه را از هم جدا نمود. پس چنانچه، گوشی موبایل در اثر ضربه از کار افتاد ولی لایه ال سی دی آن بدون مشکل باشد، راه حل آن است که مجموعه لایه تاچ و ال سی دی را تعویض کنیم. به عبارت دیگر، تعمیرات گوشی ما در این حالت، نسبت به حالتی که گوشی شکسته باشد و ال سی دی نیز از کار افتاده باشد، هیچ تفاوتی ندارد. 

علت خرابی تاچ گوشی | نشانه های خرابی تاچ گوشی

خرابی های تاچ ال سی دی گوشی موبایل و تعمیر آن

در انتها می‌خواهیم خرابی های صفحه نمایش و تاچ ال سی دی گوشی موبایل را گروه بندی نماییم و به این سوال بسیار شایع پاسخ دهیم که «از کجا بفهمم تاچ گوشی شکسته یا ال سی دی»؟

1- شکستن لایه گلس تاچ ال سی دی

در صورتی که گلس یا شیشه لایه تاچ و ال سی دی گوشی موبایل صدمه خورده باشد، عملکرد صفحه نمایش دچار اختلال نخواهد شد به جز بر روی چند نقطه ای که در آن ها ترک خوردگی مشاهده می‌شود. اکثریت کاربران موبایل، ترجیح می‌دهند گلس موبایل تعویض شود تا اینکه لایه ال سی دی موبایل عوض گردد. اما توجه به این نکته مهم است که بدانیم تعویض گلس موبایل آنچنان هم کم ریسک نیست. ریسک ها و مخاطراتی نظیر اختلال در عملکرد تاچ گوشی، تکرار شکستگی گلس گوشی موبایل و کنده شدن لایه گلس از سمت لبه های صفحه نمایش.

شکستن گلس گوشی | تعمیر گلس شکسته گوشی

2- شکستن لایه تاچ گوشی موبایل

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، لایه تاچ گوشی موبایل لایه ای شفاف از جنس پلاستیک که وظیفه اش فراخوانی سیگنال ها و انتقال آن به واحد پردازشگر موبایل است. در صورتی که تاچ گوشی شکسته باشد، کارکرد لمسیِ گوشی دچار اختلال می‌شود ولی کماکان مشاهده ی تصویر در صفحه نمایش موبایل امکان پذیر است. 

3- شکستن لایه ال سی دی گوشی موبایل

اگر در صفحه نمایش گوشی تلفن همراه خود، مشاهده کردید ترک هایی به شکل تار عنکبوت و یا لکه های به رنگ تیره به وجود آمده، متاسفانه باید بگوییم که لایه ال سی دی گوشی موبایل شما شکسته است. در این حالت، دیگر نمی‌توان هیچ تصویری در نمایشگر موبایل رویت نمود. نشانه دیگری که از روی آن می‌توان پی برد ال سی دی شکسته، آن است که نمایشگر به گونه ای باشد که جوهر داخل آن ریخته شده باشد. همچنین، این امکان وجود دارد که تصویر را مشاهده کنید ولی صفحه بسیار کم نور و تاریک باشد. در این حالت، مجموعه قطعات تاچ و ال سی دی گوشی موبایل بایستی توسط دستگاه های مخصوص و حرفه ای تعویض گردد. 

ال سی دی شکسته گوشی موبایل

4- تغییر رنگ تاچ ال سی دی گوشی موبایل

اگر گوشی موبایل تحت ضربه باشد، یا تحت فشار باشد، یا از گوشی استفاده ی بیش از حد شود، و یا گوشی در دمای بالا به مدت طولانی قرار گیرد، این امکان وجود دارد که در نمایشگر تغییر رنگ به وجود آید. در این موارد، گازی که در لایه تاچ ال سی دی گوشی موبایل وجود دارد، نشت نموده و در طی چند ساعت تا چند روز، کل صفحه نمایش به رنگ بنفش و سپس، به رنگ مشکی تغییر می‌کند که در این صورت، کیفیت عملکرد لمسی یا تاچ گوشی دچار اختلال خواهد شد. در اینگونه موارد، چاره ای به جز تعویض لایه تاچ ال سی دی موبایل نیست که باید به وسیله تعمیرکاران حرفه ای و توسط ابزار مخصوص به انجام برسد.  

بنفش شدن صفحه نمایش تاچ ال سی دی گوشی موبایل

دستگاه تعمیر گلس تاچ ال سی دی گوشی موبایل و تعویض آن

پیشتر ذکر شد که اگر ال سی دی گوشی موبایل دچار شکستگی شود، متاسفانه امکان آن وجود ندارد که ترمیم شود. همچنین، ذکر شد که در اکثر اوقات، تصویر داخل مانیتور ال سی دی را می‌توان مشاهده نمود و لایه تاچ گوشی کماکان به کار خود ادامه می‎دهد. در این حالات، از آنجایی که در بیشتر گوشی های موبایل موجود در بازار، لایه تاچ و ال سی دی به یکدیگر چسبیده هستند، لایه تاچ و گلس موبایل را با هم تعویض می‌نمایند. 

مجموعه انفورماتیک پارسه به عنوان نمایندگی انحصاری شرکت معتبر M-Triangel دستگاه های لازم جهت تعویض گلس موبایل را به همکاران محترم ارائه می‌نماید. پکیج (مجموعه) این دستگاه ها شامل:

  • دستگاه جدا کننده گلس موبایل (دستگاه سپراتور گوشی موبایل)
  • دستگاه فریز موبایل
  • دستگاه لمینت تعویض گلس موبایل (دستگاه گلس زن موبایل)
  • دستگاه حباب گیر گلس موبایل

می‌باشد. جهت مشاهده هر یک از دستگاه های فوق الذکر بر روی تصاویر زیر کلیک کنید. همچنین، اگر قصد دارید در مورد مراحل تعویض گلس موبایل اطلاعات بیشتری کسب کنید، برروی نام مقاله کلیک کنید.

[به این محتوا، امتیاز دهید]

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *